Αγαπητοί συνδημότες. Δεν βιαστήκαμε να γράψουμε κάποια κριτική, προκειμένου να σιγουρευτούμε για τις πληροφορίες μας και για να βρούμε χρόνο για μια πιο ώριμη και πολιτική κριτική του ζητήματος. Πολλές φορές η ένταση των στιγμών, οδηγεί σε λεκτικές υπερβολές ώστε να εκφραστεί η δίκαια αγανάχτηση του κόσμου, που θα κληθεί να ξαναπληρώσει σε μια πολύ δύσκολη περίοδο, μια ακόμα κατάχρηση Δημοσίου χρήματος. Όμως τα προβλήματα δεν λύνονται με λεκτικές υπερβολές. Λύνονται με την κατανόηση των αιτιών, που οδηγούν την τοπική αυτοδιοίκηση σε επαναλαμβανόμενα λάθη και σε μαύρες τρύπες, όπως αυτή της «Μαρίνας» Αγ. Νικολάου, του ταμείου του τέως Δήμου Νεάπολης κλπ.
Είναι εύκολο να γίνουμε αρεστοί, καταλογίζοντας σαν εισαγγελείς ποινικές ευθύνες και να υποθέτουμε διάφορα. Εμείς θα παραθέσουμε, προς ενημέρωσή των δημοτών ,τα γεγονότα και μια πρώτη άποψή για το σοβαρό αυτό θέμα που απασχολεί το Δήμο . Φυσικά θα το παρακολουθούμε από κοντά και θα διεκδικήσουμε με οποιοδήποτε τρόπο την αποκατάσταση της όποιας οικονομικής ζημιάς έχει υποστεί η δημοτική-λαϊκή περιουσία.
Το χρονικό:
1) Στις 3-1-2011 όπως όριζε ο Καλλικράτης, οι τέως Καποδιστριακοί Δήμοι έπρεπε να παραδώσουν το ταμείο τους.
Στις 12-1-2011 ο νέος Δήμος Αγίου Νικολάου ζήτησε από τους παλιούς Δήμους να παραδώσουν το ταμείο τους.
· Ο τέως Καποδιστριακός Δήμος Αγίου Νικολάου, παρέδωσε εντός Γενάρη.
· Στην επιτροπή απογραφής που συνεδρίασε τέλος Γενάρη, η ταμίας του Δήμου Νεάπολης επικαλέστηκε φόρτο εργασίας και ζήτησε νέο χρονικό περιθώριο. Στις 11/2 και μετά από πίεση του Διευθυντή του ενιαίου Δήμου, η ταμίας του Δήμου Νεάπολης επικαλέστηκε αδυναμία κλεισίματος λόγω ύπαρξης ελλείμματος και απλά έστειλε το κλειδί του χρηματοκιβωτίου. Δεν ξαναπαρουσιάστηκε στην υπηρεσία της ως τις 16/2 οπότε και εμφανίστηκε στο Διευθυντή του Δήμου, ζητώντας του αναρρωτική άδεια. Σε ένα πρώτο έλεγχο που έγινε, εντοπίστηκε μεγάλο οικονομικό έλλειμμα.
· Η τέως Κοινότητα Βραχασίου που τα οικονομικά της διαχειριζόταν η ΔΟΥ Νεάπολης ,παρέδωσε 14 Φεβρουαρίου.
2) Ο νέος Δήμος Αγίου Νικολάου έχει παραγγείλει Ε.Δ.Ε για να διερευνήσει το ακριβές οικονομικό έλλειμμα, το πώς δημιουργήθηκε καθώς και το γιατί δεν εντοπίστηκε το πρόβλημα άμεσα.
Έστειλε επίσης αίτημα προς τον Γ.Γ της Περιφέρειας να ορίσει κρατικό λειτουργό ως οικονομικό ελεγκτή για την συγκεκριμένη υπόθεση, καθώς και έγγραφο προς τον Εισαγγελέα να επιληφθεί, ώστε η συγκεκριμένη υπάλληλος, να παραδώσει το ταμείο.
Πάντως υπάρχει διάχυτη η εντύπωση ότι το έλλειμμα δεν παρουσιάστηκε λίγο πριν την αδυναμία παράδοσης του ταμείου, αλλά στο πέρασμα αρκετά μεγάλου χρονικού διαστήματος.
3) Σε κάθε επιχείρηση, πόσο μάλλον στο Δήμο, το λογιστήριο πρέπει να ελέγχει σε καθημερινή βάση το ταμείο του, αντιπαραβάλλοντας το με το πραγματικό ταμειακό του υπόλοιπο. Στη Νεάπολη κάτι τέτοιο δεν γινόταν.
Σύμφωνα με το νόμο η αντιπαραβολή αυτή είναι υποχρεωτική σε μηνιαία βάση. Ούτε αυτό φαίνεται γινόταν.Ούτε καν στις 31-12-2010 οπότε και έπαυσε να υφίσταται τυπικά ο Καποδιστριακός Δήμος Νεάπολης.
4) Υποχρέωση του απερχόμενου Δημάρχου Νεάπολης ήταν να τηρεί όλα τα παραπάνω και απερχόμενος στις 31/12/2010 έπρεπε να κάνει αναλυτικό έλεγχο, ώστε να παραδώσει έναν άρτιο και πλήρη οικονομικό απολογισμό για το διάστημα της θητείας του.
Ερωτηματικά ακόμη δημιουργούνται και για το γεγονός ότι φυλάσσονταν στο χρηματοκιβώτιο, ποσά, αρκετών εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ.
Η διατήρηση τόσο μεγάλο ποσού σε χρηματοκιβώτιο (εκτός του ότι επιτρέπει τις γνωστές τράμπες), οδηγεί τους Δήμους να κρατάνε τα ταμειακά τους υπόλοιπα σε ανασφάλεια και να χάνουν από τους τόκους μεγάλα ποσά.
Το κυριότερο όμως είναι ότι μια τέτοια τακτική, δυσχεραίνει οποιοδήποτε έλεγχο αφού δεν καταγράφεται ιστορικό αναλήψεων και καταθέσεων.
Ο απερχόμενος Δήμαρχος Νεάπολης σε δηλώσεις του επικαλείται έκπληξη και άγνοια του γεγονότος!
Όμως κατά τον περσινό έλεγχο από ορκωτό λογιστή είχε επισημανθεί ότι το ποσό των 209.000 ευρώ που είχε βρεθεί εντός χρηματοκιβωτίου, υπερέβαινε κατά πολύ το μέγιστο νόμιμο.
Τέλος η ανάθεση αρμοδιοτήτων σε ένα και μόνο υπάλληλο που είχε και την ευθύνη για τους τέσσερεις κοινωφελής οργανισμούς του τέως Δήμου Νεάπολης, περιέπλεξε ακόμα περισσότερο τα της οικονομικής διαφάνειας και την άσκηση επαρκούς ελέγχου.
Από τα όσα αναφέραμε μπορούμε να βγάλουμε κάποια ασφαλή συμπεράσματα.
· το έλλειμμα υπάρχει.
· το ακριβές ύψος του δεν έχει ακόμα υπολογιστεί.
· η δικαιοσύνη θα καταλογίσει τις ευθύνες όπου υπάρχουν.
Όμως γενικότερα εμείς υποστηρίζουμε το αυτονόητο. Δεν μπορεί να γίνει υπεξαίρεση, αν υπάρχει αποτελεσματικός έλεγχος. Άρα οι επαναλαμβανόμενες υποθέσεις κακοδιαχείρισης του δημόσιου χρήματος, προκύπτουν από ελλιπή έλεγχο.
Ερώτημα… Γίνεται ελλιπής έλεγχος γιατί υπάρχει ελαττωματικό νομικό πλαίσιο, ή υπάρχει επαρκές νομικό πλαίσιο αλλά ελαττωματική εφαρμογή του από ανεπαρκείς πολιτικά προϊσταμένους;
Είναι κρίσιμο το ερώτημα.
Είναι εύκολο να γίνουμε αρεστοί, καταλογίζοντας σαν εισαγγελείς ποινικές ευθύνες και να υποθέτουμε διάφορα. Εμείς θα παραθέσουμε, προς ενημέρωσή των δημοτών ,τα γεγονότα και μια πρώτη άποψή για το σοβαρό αυτό θέμα που απασχολεί το Δήμο . Φυσικά θα το παρακολουθούμε από κοντά και θα διεκδικήσουμε με οποιοδήποτε τρόπο την αποκατάσταση της όποιας οικονομικής ζημιάς έχει υποστεί η δημοτική-λαϊκή περιουσία.
Το χρονικό:
1) Στις 3-1-2011 όπως όριζε ο Καλλικράτης, οι τέως Καποδιστριακοί Δήμοι έπρεπε να παραδώσουν το ταμείο τους.
Στις 12-1-2011 ο νέος Δήμος Αγίου Νικολάου ζήτησε από τους παλιούς Δήμους να παραδώσουν το ταμείο τους.
· Ο τέως Καποδιστριακός Δήμος Αγίου Νικολάου, παρέδωσε εντός Γενάρη.
· Στην επιτροπή απογραφής που συνεδρίασε τέλος Γενάρη, η ταμίας του Δήμου Νεάπολης επικαλέστηκε φόρτο εργασίας και ζήτησε νέο χρονικό περιθώριο. Στις 11/2 και μετά από πίεση του Διευθυντή του ενιαίου Δήμου, η ταμίας του Δήμου Νεάπολης επικαλέστηκε αδυναμία κλεισίματος λόγω ύπαρξης ελλείμματος και απλά έστειλε το κλειδί του χρηματοκιβωτίου. Δεν ξαναπαρουσιάστηκε στην υπηρεσία της ως τις 16/2 οπότε και εμφανίστηκε στο Διευθυντή του Δήμου, ζητώντας του αναρρωτική άδεια. Σε ένα πρώτο έλεγχο που έγινε, εντοπίστηκε μεγάλο οικονομικό έλλειμμα.
· Η τέως Κοινότητα Βραχασίου που τα οικονομικά της διαχειριζόταν η ΔΟΥ Νεάπολης ,παρέδωσε 14 Φεβρουαρίου.
2) Ο νέος Δήμος Αγίου Νικολάου έχει παραγγείλει Ε.Δ.Ε για να διερευνήσει το ακριβές οικονομικό έλλειμμα, το πώς δημιουργήθηκε καθώς και το γιατί δεν εντοπίστηκε το πρόβλημα άμεσα.
Έστειλε επίσης αίτημα προς τον Γ.Γ της Περιφέρειας να ορίσει κρατικό λειτουργό ως οικονομικό ελεγκτή για την συγκεκριμένη υπόθεση, καθώς και έγγραφο προς τον Εισαγγελέα να επιληφθεί, ώστε η συγκεκριμένη υπάλληλος, να παραδώσει το ταμείο.
Πάντως υπάρχει διάχυτη η εντύπωση ότι το έλλειμμα δεν παρουσιάστηκε λίγο πριν την αδυναμία παράδοσης του ταμείου, αλλά στο πέρασμα αρκετά μεγάλου χρονικού διαστήματος.
3) Σε κάθε επιχείρηση, πόσο μάλλον στο Δήμο, το λογιστήριο πρέπει να ελέγχει σε καθημερινή βάση το ταμείο του, αντιπαραβάλλοντας το με το πραγματικό ταμειακό του υπόλοιπο. Στη Νεάπολη κάτι τέτοιο δεν γινόταν.
Σύμφωνα με το νόμο η αντιπαραβολή αυτή είναι υποχρεωτική σε μηνιαία βάση. Ούτε αυτό φαίνεται γινόταν.Ούτε καν στις 31-12-2010 οπότε και έπαυσε να υφίσταται τυπικά ο Καποδιστριακός Δήμος Νεάπολης.
4) Υποχρέωση του απερχόμενου Δημάρχου Νεάπολης ήταν να τηρεί όλα τα παραπάνω και απερχόμενος στις 31/12/2010 έπρεπε να κάνει αναλυτικό έλεγχο, ώστε να παραδώσει έναν άρτιο και πλήρη οικονομικό απολογισμό για το διάστημα της θητείας του.
Ερωτηματικά ακόμη δημιουργούνται και για το γεγονός ότι φυλάσσονταν στο χρηματοκιβώτιο, ποσά, αρκετών εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ.
Η διατήρηση τόσο μεγάλο ποσού σε χρηματοκιβώτιο (εκτός του ότι επιτρέπει τις γνωστές τράμπες), οδηγεί τους Δήμους να κρατάνε τα ταμειακά τους υπόλοιπα σε ανασφάλεια και να χάνουν από τους τόκους μεγάλα ποσά.
Το κυριότερο όμως είναι ότι μια τέτοια τακτική, δυσχεραίνει οποιοδήποτε έλεγχο αφού δεν καταγράφεται ιστορικό αναλήψεων και καταθέσεων.
Ο απερχόμενος Δήμαρχος Νεάπολης σε δηλώσεις του επικαλείται έκπληξη και άγνοια του γεγονότος!
Όμως κατά τον περσινό έλεγχο από ορκωτό λογιστή είχε επισημανθεί ότι το ποσό των 209.000 ευρώ που είχε βρεθεί εντός χρηματοκιβωτίου, υπερέβαινε κατά πολύ το μέγιστο νόμιμο.
Τέλος η ανάθεση αρμοδιοτήτων σε ένα και μόνο υπάλληλο που είχε και την ευθύνη για τους τέσσερεις κοινωφελής οργανισμούς του τέως Δήμου Νεάπολης, περιέπλεξε ακόμα περισσότερο τα της οικονομικής διαφάνειας και την άσκηση επαρκούς ελέγχου.
Από τα όσα αναφέραμε μπορούμε να βγάλουμε κάποια ασφαλή συμπεράσματα.
· το έλλειμμα υπάρχει.
· το ακριβές ύψος του δεν έχει ακόμα υπολογιστεί.
· η δικαιοσύνη θα καταλογίσει τις ευθύνες όπου υπάρχουν.
Όμως γενικότερα εμείς υποστηρίζουμε το αυτονόητο. Δεν μπορεί να γίνει υπεξαίρεση, αν υπάρχει αποτελεσματικός έλεγχος. Άρα οι επαναλαμβανόμενες υποθέσεις κακοδιαχείρισης του δημόσιου χρήματος, προκύπτουν από ελλιπή έλεγχο.
Ερώτημα… Γίνεται ελλιπής έλεγχος γιατί υπάρχει ελαττωματικό νομικό πλαίσιο, ή υπάρχει επαρκές νομικό πλαίσιο αλλά ελαττωματική εφαρμογή του από ανεπαρκείς πολιτικά προϊσταμένους;
Είναι κρίσιμο το ερώτημα.
Δημοσίευση σχολίου