Οδικός... Μινώταυρος

Σύγχρονος Μινώταυρος, που εκτείνεται από την Κίσσαμο Χανίων ώς τη Σητεία Λασιθίου, θα μπορούσε να χαρακτηριστεί, επιεικώς, ο βόρειος οδικός άξονας της Κρήτης (ΒΟΑΚ), μήκους περίπου 313 χιλιομέτρων. Κι αυτό, διότι, αν για χατίρι του πραγματικού Μινώταυρου θυσιάζονταν κάθε χρόνο 7 νέοι και 7 νέες από την Αθήνα, η απληστία και η λαιμαργία του σημερινού ΒΟΑΚ δεν έχουν ταίρι, αφού κάθε χρόνο στη μεγαλόνησο ξεκληρίζεται ένα χωριό!
 
Ο ΒΟΑΚ, όχι άδικα, θεωρείται από τους πιο επικίνδυνους δρόμους της χώρας, σύμφωνα με το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας, αφού σε πάμπολλα σημεία του συναγωνίζεται, δυστυχώς με μεγάλη επιτυχία, τα φονικά κομμάτια του εθνικού δρόμου Αθηνών-Πατρών και το περίφημο πέταλο του Μαλιακού.

Την τελευταία εικοσαετία οι παρεμβάσεις που έγιναν κατέληξαν στη βελτίωση μόλις 45 χιλιομέτρων. Παρωχημένες μελέτες, κακό οδόστρωμα, συχνά μία και μόνη λωρίδα κυκλοφορίας, έλλειψη διαχωριστικού στηθαίου και φωτισμού, είναι ο κανόνας και όχι η εξαίρεση στις περισσότερες των περιπτώσεων για έναν δρόμο που διασχίζεται καθημερινά από 12.000 οχήματα, στα οποία συμπεριλαμβάνονται πολλά φορτηγά και τουριστικά λεωφορεία. Οσοι έχουν ασχοληθεί επισταμένα με το θέμα, τονίζουν πως δεν υπάρχει έστω 1 χιλιόμετρο, από τα 313, που να μην παρουσιάζει έστω ένα μικρό πρόβλημα σε κάποιο σημείο!
Τις πταίει για το σημερινό χάλι; Η ιστορία του ΒΟΑΚ θυμίζει το ρητορικό ερώτημα της κότας και του αβγού. Σημασία έχει ότι στον εθνικό δρόμο της Κρήτης, που ξεκίνησε το 1968, επί δικτατορίας, οι όποιες βελτιώσεις έγιναν, κατέληξαν, συνήθως, σε πασαλείμματα. Η πολυδιάσπαση αρμοδιοτήτων, που χαρακτηρίζει το ελληνικό Δημόσιο (άλλα σημεία του οδικού δικτύου π.χ. ανήκουν στο ΥΠΕΧΩΔΕ, άλλα υπάγονται στην Περιφέρεια κ.λπ.) απλώς επέτεινε το πρόβλημα. Κι ενώ σε άλλες περιοχές «υπήρξαν χρήματα αλλά φαγώθηκαν», εδώ η χρηματοδότηση υπήρξε με το σταγονόμετρο, συγκριτικά με άλλους ελληνικούς δρόμους, και κυρίως για λόγους συντήρησης του οδικού δικτύου.
Οπως εκτιμάται, ενώ το κόστος των απαλλοτριώσεων το 1970 θα ήταν μόλις 5%-6% της αξίας κατασκευής του έργου, με τα σημερινά δεδομένα το κόστος των αποζημιώσεων αναμένεται να είναι ισόποσο με καθεαυτό το έργο!

Στις κακοτεχνίες και τη φθορά λόγω εκτεταμένης χρήσης προστίθεται σαφώς κι ο ανθρώπινος παράγοντας: η απρόσεκτη οδήγηση υπό κανονικάς συνθήκας χειροτερεύει δραματικά υπό την επήρεια αλκοόλ, αφού οι Κρητικοί δεν φημίζονται για την εγκράτειά τους στο ποτό. Μάλιστα, ακόμη κι οι τουρίστες, λένε οι γνωρίζοντες, μόλις λίγο ξεθαρρέψουν, από τη «φοβική οδήγηση» των πρώτων ημερών περνούν αυτομάτως στην επικίνδυνη, μιμούμενοι κακούς οδηγούς της Κρήτης.

Στην τωρινή χρονική συγκυρία μόνον ορισμένα κομμάτια υπάγονται πλέον για συντήρηση στην Περιφέρεια Κρήτης, στα οποία γίνονται στην παρούσα φάση καθαρισμοί του οδοστρώματος. Το φετινό καλοκαίρι τα σχέδια για τη δημιουργία του ΒΟΑΚ μέσω ΥΠΕΧΩΔΕ, με την ΚΡΗΤΗ Α.Ε. κατά τα πρότυπα της Εγνατίας Οδού, έχουν γεννήσει νέες αλλά όχι και μεγάλες προσδοκίες, αφού οι κάτοικοι, συνηθισμένοι στις βαρύγδουπες εξαγγελίες, κρατούν μικρό καλάθι. 

Τι φταίει και δεν φτιάχτηκε

Το ζήτημα των τροχαίων συγκρούσεων στην Κρήτη έχει τεθεί επανειλημμένα στη Βουλή σχεδόν απ' όλους τους Κρήτες βουλευτές: Μ. Οθωνα, Μαρία Σκραφνάκη, Β. Κεγκερόγλου, Φρ. Παρασύρη κ.ά.
Πρόσφατα, το γραφείο του βουλευτή Ηρακλείου της Ν.Δ. Λευτέρη Αυγενάκη οργάνωσε ενημερωτική καμπάνια με την εθελοντική ομάδα ΕΣΥ-ΠΡΟΤΑ κι άλλους φορείς του Ηρακλείου με τίτλο: «Αξίζει τον κόπο να σώσουμε μια ζωή».
Η έλλειψη πολιτικής βούλησης, το κόστος των απαλλοτριώσεων, η προτεραιότητα σε άλλους κόμβους (Εγνατία, Αθηνών-Πατρών), η καθαρά τοπικιστική νοοτροπία ορισμένων Κρητών βουλευτών ήταν μερικοί από τους λόγους που, όπως λέει ο Λ. Αυγενάκης, ο ΒΟΑΚ δεν φτιάχτηκε μέχρι σήμερα.
«Τον κόσμο δεν τον ενδιαφέρουν πια οι περατωμένες μελέτες, οι μεγαλόπνοες ασκήσεις επί χάρτου, αλλά ζητά να δει απτά αποτελέσματα. Παρά τις κατά καιρούς παρεμβάσεις Κρητών βουλευτών απ' όλα τα κόμματα δυστυχώς, η Κρήτη θεωρήθηκε δεδομένη από την κεντρική πολιτική ηγεσία του ΠΑΣΟΚ, επί 20 χρόνια. Ομως και κάποιες μελέτες, που έγιναν επί διακυβέρνησης Ν.Δ. δεν προχώρησαν», λέει. Οσο για τις πρόσφατες εξαγγελίες για ΒΟΑΚ μέσω της ΚΡΗΤΗ Α.Ε.; Θεωρεί πως θα παραπέμψουν πάλι το πρόβλημα στις καλένδες, ώσπου να πραγματοποιηθούν οι εκλογές στην Αυτοδιοίκηση...

Πρώτη αιτία: Επικίνδυνη προσπέραση

Σύμφωνα με τα στοιχεία που μας παραχώρησε ο σύλλογος ΕΣΥ ΠΡΟΤΑ στο Ηράκλειο:
* Η επικίνδυνη προσπέραση είναι η πρώτη αιτία θανάτου σε ποσοστό 26%.
* Τα περισσότερα τροχαία δυστυχήματα στον ΒΟΑΚ συμβαίνουν τις καθημερινές ημέρες, από τις 4 το απόγευμα ώς τις 8 το βράδυ.
* Παρασκευές και Σαββατοκύριακα η διέλευση γίνεται πιο επικίνδυνη από τις 2 τη νύχτα ώς τις 6 το πρωί.
* Το 53% των νεκρών από συγκρούσεις οχημάτων φέτος στην Κρήτη ήταν αναβάτες ή συνοδηγοί μηχανών, μολονότι οι μηχανές αποτελούν μόλις το 1/3 των οχημάτων που κυκλοφορούν σε δρόμους της Κρήτης.
* Το 55% των νεκρών από τροχαίες συγκρούσεις είχε καταναλώσει αλκοόλ άνω του επιτρεπτού ορίου που προβλέπεται από την ελληνική νομοθεσία.
* Κινδυνεύουν περισσότερο νέοι άνθρωποι ηλικίας 18-30 χρόνων.
* Κινδυνεύουν περισσότερο άντρες (68%) σε σύγκριση με γυναίκες (32%).
* Σχεδόν 3% των θανάτων κάθε χρόνο, δηλαδή περίπου 4 με 5 άτομα, είναι τουρίστες, που δεν γνωρίζουν τις ιδιαιτερότητες του ΒΟΑΚ.

πηγή: http://www.enet.gr
0 Σχόλια

Δημοσίευση σχολίου

abcs