Δύσκολα θα μπορούσε κάποιος να πάρει θέση και να προτείνει λύσεις για τα ζητήματα της Υγείας και της Πρόνοιας σε επίπεδο Δήμων με δεδομένη αυτήν την πολιτική από πλευράς κεντρικής εξουσίας.
Η «Καλλικρατική»Τοπική Αυτοδιοίκηση καλείται να παίξει ένα ρόλο σε «ξερό» γήπεδο και με άδειες τις κερκίδες από όλους εμάς τους Δημότες –Πολίτες.
Ανατίθενται σε αυτή αρμοδιότητες κοινωνικού χαρακτήρα όπως παιδικοί σταθμοί, ΚΑΠΗ, Αθλητικά κέντρα κ.λ.π. χωρίς να τις δίνεται ούτε ένα ευρώ για υποστήριξή. Έτσι ο δημότης θα πρέπει να ξαναπληρώσει με δημοτικούς φόρους όσα προηγουμένως είχε (;) εξασφαλίσει καταβάλλοντας κρατική φορολογία. Σε πολλές περιπτώσεις ξαναπληρώνει και κάτι «συμβολικό», όταν χρησιμοποιεί για παράδειγμα τις υπηρεσίες του δημοτικού παιδικού σταθμού, ώστε να εμπεδώσει πια πλήρως, τι σημαίνει κράτος πρόνοιας… Τελευταία, τομείς αποκλειστικής ευθύνης του κράτους, όπως η Υγεία, ανατίθενται με την ευγενική συναίνεση γαλαζο-πράσινων-ροζ Δημάρχων στη Τοπική Αυτοδιοίκηση και με την παραίνεση να βρουν πόρους συνεργαζόμενοι με ιδιώτες. Είμαστε καθολικά αντίθετοι αφενός γιατί αρνούμαστε να δούμε την υγεία του λαού σαν εμπόρευμα, αλλά και αφετέρου γιατί με σιγουριά οδηγούν στη διάσπαση του Ενιαίου, Δημόσιου και Δωρεάν χαρακτήρα της.
Χωρίς τους αναγκαίους πόρους , χωρίς την κρατική επιχορήγηση ο σημερινός Καλλικρατικός Δήμος αναλαμβάνει τον άχαρο ρόλο της δικαιολόγησης της κεντρικής εξουσίας. Είναι και επικίνδυνος αυτός ο ρόλος, γιατί χωρίς κεντρικό σχεδιασμό και ενίσχυση δεν υπάρχει η συνέχεια στις δράσεις, ο έλεγχος, η ανάλογη εξαγωγή συμπερασμάτων, η συνεχής ιατρική παρακολούθηση και θεραπεία.
Μια σειρά κοινωνικά φαινόμενα, όπως η φτώχεια, η ανεργία, η κακή διατροφή, οι συνθήκες διαβίωσης και εργασίας, η έλλειψη εμβολίων, το χαμηλό επίπεδο του υγειονομικού συστήματος είναι βασικοί παράγοντες που επιδρούν βλαπτικά στη δημόσια υγεία.
Το σύστημα ύδρευσης και αποχέτευσης, η διαχείριση των σκουπιδιών, καθώς και άλλων υπηρεσιών κοινής ωφέλειας, αποτελούν καθοριστικούς παράγοντες. Σήμερα που το κέρδος πρυτανεύει, ακούμε για αλλοιωμένα προϊόντα, περιεκτικότητα επιβλαβών ουσιών κλπ.
Τα μεταλλαγμένα προϊόντα φυτικά και ζωικά, που τα επιβάλλουν τα μονοπώλια στο όνομα του ανταγωνισμού και του κέρδους, δεν απειλούν μόνο την υγεία, αλλά μακροχρόνια και τη ζωή του πλανήτη.
Γενικότεροι παράγοντες, όπως η ρύπανση του περιβάλλοντος (χημική, πυρηνική, βιολογική), η καταστροφή των δασών, τα φυτοφάρμακα, οι μεγάλες επιδημίες, έχουν κοινωνικό χαρακτήρα και μακροχρόνια βλαπτικές επιδράσεις στον πλανήτη. Τον ίδιο χαρακτήρα έχει και η πολιτική για τα εργατικά ατυχήματα, τα τροχαία, τα ναρκωτικά, την υγειονομική αγωγή. Ο Δήμος έχει υποχρέωση να παρεμβαίνει και σε αυτούς τους τομείς αν θέλει να υπερασπίσει ουσιαστικά τη δημόσια υγεία.
Έτσι λοιπόν η νέα Δημοτική αρχή θα πρέπει να ’χει στο νου της κάποιους βασικούς άξονες ώστε να δημιουργηθούν επιτέλους ή έστω να δρομολογηθούν οι εξελίξεις προς όφελος του χρήστη Υγείας – Δημότη.
Υ Γ Ε Ι Α
• Διεκδίκηση της ολοκλήρωσης του Νομαρχιακού Νοσοκομείου Αγίου Νικολάου και πλήρους στελέχωσης με νοσηλευτικό και Ιατρικό προσωπικό , ώστε να πάψει πια το Νοσοκομείο να λειτουργεί ουσιαστικά με Προσωπικό Ασφαλείας. Αναβάθμιση του ρόλου του ΓΝΑΝ σε συντονιστή γιά την εξασφάλιση της ανάπτυξης της Πρωτοβάθμιας φροντίδας Υγείας σε επίπεδο Νομού.
Στελέχωση με εξειδικευμένο προσωπικό(Ιατρικό-Νοσηλευτικό) ώστε η όποια ιατροτεχνική υποδομή (παρά τις ελλείψεις), να αξιολογείται με τον προσφορότερο δυνατό τρόπο για τις ανάγκες της λαϊκής οικογένειας. Επιβεβλημένη κρίνεται επιτέλους και η μεταφορά της Μονάδας Τεχνητού νεφρού εντός του Νοσοκομείου.
• Ανάληψη πρωτοβουλίας του Δήμου για έναρξη λειτουργίας Κέντρου Υγείας Αστικού Τύπου και ανάπτυξη των υπηρεσιών Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας ( γιατί σε αυτό πάσχουμε), ώστε να είναι δυνατή η αποσυμφόρηση των εξωτερικών ιατρείων του Νοσοκομείου.Η οργάνωση και λειτουργία Κινητής Μονάδας Πρωτοβάθμια Φροντίδας Υγείας για την κάλυψη των Δημοτικών Διαμερισμάτων, ιδιαίτερα τώρα με την νέα μορφή του Δήμου μας, θα βοηθήσει στην πρόσβαση όλων των συνδημοτών μας στην χρήση των υπηρεσιών Υγείας. Το μεγάλο μας στοίχημα θα είναι να εξασφαλίσουμε σταθερούς κρατικούς πόρους για την λειτουργία των παραπάνω παρεμβάσεων.
Αξιοποίηση της πρότασης για την ανάπτυξη στα υπόλοιπα Νοσοκομεία του Νομού κλινικών που θα βοηθήσουν στην ορθολογική κατανομή της εξειδικευμένης γνώσης.
Ο κεντρικός σχεδιασμός για τον χάρτη Υγείας στο Νομό Λασιθίου πρέπει να άλλάξει. Ο Δήμος-Πρωτεύουσα πρέπει να πρωταγωνιστήσει σ΄ενα τέτοιο σχεδιασμό που θα στηρίζεται στην ουσιαστική ανάπτυξη της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας. Η ενίσχυση των περιφερειακών Νοσοκομείων να προχωρήσει με βάση κεντρικό σχεδιασμό και στηριζόμενη στις ιδιαιτερότητες της κάθε περιοχής.
Τα «αστικού τύπου κέντρα Υγείας» πάντα εξαγγέλλονται από τα κόμματα εξουσίας και ποτέ δεν υλοποιούνται μιας και η χρηματοδότηση μπαίνει τροχοπέδη στην ανάπτυξη.
Θα ‘ναι όμως επικίνδυνο η τοπική αυτοδιοίκηση να αναλάβει ευθύνες που δεν της αναλογούν.
• Το «Θεραπευτήριο» Χρονίων Παθήσεων Λασιθίου πρέπει να γίνει επιτέλους Θεραπευτήριο, με την άμεση και επιτακτική στελέχωσή του με μόνιμο Ιατρικό, και βεβαιότατα με Νοσηλευτικό και βοηθητικό προσωπικό. Είναι απαράδεκτο το θεραπευτήριο να κλείνει τις πόρτες του σε ολοένα και περισσότερους αιτούντες, λόγω οικονομικής και λειτουργικής αδυναμίας. Συνδημότες η έλλειψη προσωπικού(κυρίως σε Νοσηλευτικό και βοηθητικό προσωπικό) είναι τραγική .Ο Δήμος πρέπει να πρωτοστατήσει σ΄ αυτό.
Π Ρ Ο Ν Ο Ι Α
• Η σύγχρονη Δημοτική Κοινωνική Υπηρεσία απαιτεί στελέχωση και στήριξη για τις ολοένα και αυξανόμενες ανάγκες των συνδημοτών μας κυρίως των Δημοτικών Διαμερισμάτων που η πρόσβασή τους στις παρεχόμενες υπηρεσίες του Δήμου δεν είναι πάντα τόσο εύκολη όσο την φανταζόμαστε.
• Στήριξη και εφαρμογή προγραμμάτων Προληπτικής Ιατρικής που στόχο θα έχουν την ευαισθητοποίηση του Δημότη στα σύγχρονα προβλήματα υγείας. Η συνεργασία Δήμου, Νοσοκομείου Σχολείων για διενέργεια προληπτικών εξετάσεων και επιμορφωτικών σεμιναρίων για όλους τους νέους πόλης και των χωριών, κρίνεται απαραίτητη.
• Ενίσχυση και ουσιαστική στήριξη του Προγράμματος «ΒΟΗΘΕΙΑ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ» με στελέχωση ειδικευμένου προσωπικού και ταυτόχρονα διεκδίκηση πόρων για μόνιμη και αδιάλειπτη χρηματοδότηση.
• Η πολιτικά σωστή «αποασυλοποίηση» των ψυχικά πασχόντων (πρόγραμμα Ψυχαργώς) και η αποϊδρυματοποίηση για τους ανθρώπους με ειδικές ανάγκες, μετατράπηκε σε προσκλητήριο για επιχειρηματίες που με ξενώνες, προστατευόμενα διαμερίσματα και οικοτροφεία, κάνουν τις ανάγκες …εμπόρευμα. Στους Δήμους, πετάγεται το μπαλάκι της υποστήριξης αυτής της μπίζνας αφού καλούνται να αγκαλιάσουν το πρόγραμμα μέσα από Ν.Π.Ι.Δ και μη κυβερνητικές οργανώσεις.
• Επαναλειτουργία της Σχολής Γονέων σε συνεργασία με κρατικούς φορείς και ουσιαστική αναβάθμισή της.
• Οι Δημοτικοί Παιδικοί και Βρεφονηπιακοί σταθμοί πρέπει να στελεχωθούν και να επεκτείνουν το ωράριο της λειτουργίας τους ώστε να διευκολύνεται ο εργαζόμενος Δημότης –Πολίτης-Γονιός.
Με αυτές τις σύντομες σκέψεις – προτάσεις για το τι πρέπει να γίνει σε τοπικό επίπεδο για τα προβλήματα που αφορούν την Υγεία και την Πρόνοια, δεσμευόμαστε να παλέψουμε για Τοπικές αρχές που δε συμβιβάζονται με τους εξευτελιστικούς πόρους της ΤΑ από τον Κρατικό Προϋπολογισμό και που αντιπαλεύουν τις αυθαίρετες παρακρατήσεις. Τα χρήματα αυτά ανήκουν στους δημότες. Λείπουν από έργα και υπηρεσίες προς αυτούς. Κανείς αιρετός δεν έχει δικαίωμα να συμβιβαστεί με την όποια προσπάθεια για τη μη επιστροφή τους.
Θέλουμε τοπικές αρχές που δεν θα υπόσχονται, αλλά θα δεσμεύονται για την ανάπτυξη της πάλης μαζί με τους δημότες, για τα μεγάλα προβλήματα. Η αξιοπιστία και η συνέπεια απέναντι στους δημότες δεν έχει σχέση με υποσχέσεις, αλλά με συνεχή δράση για τα προβλήματα τους.
Η «Καλλικρατική»Τοπική Αυτοδιοίκηση καλείται να παίξει ένα ρόλο σε «ξερό» γήπεδο και με άδειες τις κερκίδες από όλους εμάς τους Δημότες –Πολίτες.
Ανατίθενται σε αυτή αρμοδιότητες κοινωνικού χαρακτήρα όπως παιδικοί σταθμοί, ΚΑΠΗ, Αθλητικά κέντρα κ.λ.π. χωρίς να τις δίνεται ούτε ένα ευρώ για υποστήριξή. Έτσι ο δημότης θα πρέπει να ξαναπληρώσει με δημοτικούς φόρους όσα προηγουμένως είχε (;) εξασφαλίσει καταβάλλοντας κρατική φορολογία. Σε πολλές περιπτώσεις ξαναπληρώνει και κάτι «συμβολικό», όταν χρησιμοποιεί για παράδειγμα τις υπηρεσίες του δημοτικού παιδικού σταθμού, ώστε να εμπεδώσει πια πλήρως, τι σημαίνει κράτος πρόνοιας… Τελευταία, τομείς αποκλειστικής ευθύνης του κράτους, όπως η Υγεία, ανατίθενται με την ευγενική συναίνεση γαλαζο-πράσινων-ροζ Δημάρχων στη Τοπική Αυτοδιοίκηση και με την παραίνεση να βρουν πόρους συνεργαζόμενοι με ιδιώτες. Είμαστε καθολικά αντίθετοι αφενός γιατί αρνούμαστε να δούμε την υγεία του λαού σαν εμπόρευμα, αλλά και αφετέρου γιατί με σιγουριά οδηγούν στη διάσπαση του Ενιαίου, Δημόσιου και Δωρεάν χαρακτήρα της.
Χωρίς τους αναγκαίους πόρους , χωρίς την κρατική επιχορήγηση ο σημερινός Καλλικρατικός Δήμος αναλαμβάνει τον άχαρο ρόλο της δικαιολόγησης της κεντρικής εξουσίας. Είναι και επικίνδυνος αυτός ο ρόλος, γιατί χωρίς κεντρικό σχεδιασμό και ενίσχυση δεν υπάρχει η συνέχεια στις δράσεις, ο έλεγχος, η ανάλογη εξαγωγή συμπερασμάτων, η συνεχής ιατρική παρακολούθηση και θεραπεία.
Μια σειρά κοινωνικά φαινόμενα, όπως η φτώχεια, η ανεργία, η κακή διατροφή, οι συνθήκες διαβίωσης και εργασίας, η έλλειψη εμβολίων, το χαμηλό επίπεδο του υγειονομικού συστήματος είναι βασικοί παράγοντες που επιδρούν βλαπτικά στη δημόσια υγεία.
Το σύστημα ύδρευσης και αποχέτευσης, η διαχείριση των σκουπιδιών, καθώς και άλλων υπηρεσιών κοινής ωφέλειας, αποτελούν καθοριστικούς παράγοντες. Σήμερα που το κέρδος πρυτανεύει, ακούμε για αλλοιωμένα προϊόντα, περιεκτικότητα επιβλαβών ουσιών κλπ.
Τα μεταλλαγμένα προϊόντα φυτικά και ζωικά, που τα επιβάλλουν τα μονοπώλια στο όνομα του ανταγωνισμού και του κέρδους, δεν απειλούν μόνο την υγεία, αλλά μακροχρόνια και τη ζωή του πλανήτη.
Γενικότεροι παράγοντες, όπως η ρύπανση του περιβάλλοντος (χημική, πυρηνική, βιολογική), η καταστροφή των δασών, τα φυτοφάρμακα, οι μεγάλες επιδημίες, έχουν κοινωνικό χαρακτήρα και μακροχρόνια βλαπτικές επιδράσεις στον πλανήτη. Τον ίδιο χαρακτήρα έχει και η πολιτική για τα εργατικά ατυχήματα, τα τροχαία, τα ναρκωτικά, την υγειονομική αγωγή. Ο Δήμος έχει υποχρέωση να παρεμβαίνει και σε αυτούς τους τομείς αν θέλει να υπερασπίσει ουσιαστικά τη δημόσια υγεία.
Έτσι λοιπόν η νέα Δημοτική αρχή θα πρέπει να ’χει στο νου της κάποιους βασικούς άξονες ώστε να δημιουργηθούν επιτέλους ή έστω να δρομολογηθούν οι εξελίξεις προς όφελος του χρήστη Υγείας – Δημότη.
Υ Γ Ε Ι Α
• Διεκδίκηση της ολοκλήρωσης του Νομαρχιακού Νοσοκομείου Αγίου Νικολάου και πλήρους στελέχωσης με νοσηλευτικό και Ιατρικό προσωπικό , ώστε να πάψει πια το Νοσοκομείο να λειτουργεί ουσιαστικά με Προσωπικό Ασφαλείας. Αναβάθμιση του ρόλου του ΓΝΑΝ σε συντονιστή γιά την εξασφάλιση της ανάπτυξης της Πρωτοβάθμιας φροντίδας Υγείας σε επίπεδο Νομού.
Στελέχωση με εξειδικευμένο προσωπικό(Ιατρικό-Νοσηλευτικό) ώστε η όποια ιατροτεχνική υποδομή (παρά τις ελλείψεις), να αξιολογείται με τον προσφορότερο δυνατό τρόπο για τις ανάγκες της λαϊκής οικογένειας. Επιβεβλημένη κρίνεται επιτέλους και η μεταφορά της Μονάδας Τεχνητού νεφρού εντός του Νοσοκομείου.
• Ανάληψη πρωτοβουλίας του Δήμου για έναρξη λειτουργίας Κέντρου Υγείας Αστικού Τύπου και ανάπτυξη των υπηρεσιών Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας ( γιατί σε αυτό πάσχουμε), ώστε να είναι δυνατή η αποσυμφόρηση των εξωτερικών ιατρείων του Νοσοκομείου.Η οργάνωση και λειτουργία Κινητής Μονάδας Πρωτοβάθμια Φροντίδας Υγείας για την κάλυψη των Δημοτικών Διαμερισμάτων, ιδιαίτερα τώρα με την νέα μορφή του Δήμου μας, θα βοηθήσει στην πρόσβαση όλων των συνδημοτών μας στην χρήση των υπηρεσιών Υγείας. Το μεγάλο μας στοίχημα θα είναι να εξασφαλίσουμε σταθερούς κρατικούς πόρους για την λειτουργία των παραπάνω παρεμβάσεων.
Αξιοποίηση της πρότασης για την ανάπτυξη στα υπόλοιπα Νοσοκομεία του Νομού κλινικών που θα βοηθήσουν στην ορθολογική κατανομή της εξειδικευμένης γνώσης.
Ο κεντρικός σχεδιασμός για τον χάρτη Υγείας στο Νομό Λασιθίου πρέπει να άλλάξει. Ο Δήμος-Πρωτεύουσα πρέπει να πρωταγωνιστήσει σ΄ενα τέτοιο σχεδιασμό που θα στηρίζεται στην ουσιαστική ανάπτυξη της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας. Η ενίσχυση των περιφερειακών Νοσοκομείων να προχωρήσει με βάση κεντρικό σχεδιασμό και στηριζόμενη στις ιδιαιτερότητες της κάθε περιοχής.
Τα «αστικού τύπου κέντρα Υγείας» πάντα εξαγγέλλονται από τα κόμματα εξουσίας και ποτέ δεν υλοποιούνται μιας και η χρηματοδότηση μπαίνει τροχοπέδη στην ανάπτυξη.
Θα ‘ναι όμως επικίνδυνο η τοπική αυτοδιοίκηση να αναλάβει ευθύνες που δεν της αναλογούν.
• Το «Θεραπευτήριο» Χρονίων Παθήσεων Λασιθίου πρέπει να γίνει επιτέλους Θεραπευτήριο, με την άμεση και επιτακτική στελέχωσή του με μόνιμο Ιατρικό, και βεβαιότατα με Νοσηλευτικό και βοηθητικό προσωπικό. Είναι απαράδεκτο το θεραπευτήριο να κλείνει τις πόρτες του σε ολοένα και περισσότερους αιτούντες, λόγω οικονομικής και λειτουργικής αδυναμίας. Συνδημότες η έλλειψη προσωπικού(κυρίως σε Νοσηλευτικό και βοηθητικό προσωπικό) είναι τραγική .Ο Δήμος πρέπει να πρωτοστατήσει σ΄ αυτό.
Π Ρ Ο Ν Ο Ι Α
• Η σύγχρονη Δημοτική Κοινωνική Υπηρεσία απαιτεί στελέχωση και στήριξη για τις ολοένα και αυξανόμενες ανάγκες των συνδημοτών μας κυρίως των Δημοτικών Διαμερισμάτων που η πρόσβασή τους στις παρεχόμενες υπηρεσίες του Δήμου δεν είναι πάντα τόσο εύκολη όσο την φανταζόμαστε.
• Στήριξη και εφαρμογή προγραμμάτων Προληπτικής Ιατρικής που στόχο θα έχουν την ευαισθητοποίηση του Δημότη στα σύγχρονα προβλήματα υγείας. Η συνεργασία Δήμου, Νοσοκομείου Σχολείων για διενέργεια προληπτικών εξετάσεων και επιμορφωτικών σεμιναρίων για όλους τους νέους πόλης και των χωριών, κρίνεται απαραίτητη.
• Ενίσχυση και ουσιαστική στήριξη του Προγράμματος «ΒΟΗΘΕΙΑ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ» με στελέχωση ειδικευμένου προσωπικού και ταυτόχρονα διεκδίκηση πόρων για μόνιμη και αδιάλειπτη χρηματοδότηση.
• Η πολιτικά σωστή «αποασυλοποίηση» των ψυχικά πασχόντων (πρόγραμμα Ψυχαργώς) και η αποϊδρυματοποίηση για τους ανθρώπους με ειδικές ανάγκες, μετατράπηκε σε προσκλητήριο για επιχειρηματίες που με ξενώνες, προστατευόμενα διαμερίσματα και οικοτροφεία, κάνουν τις ανάγκες …εμπόρευμα. Στους Δήμους, πετάγεται το μπαλάκι της υποστήριξης αυτής της μπίζνας αφού καλούνται να αγκαλιάσουν το πρόγραμμα μέσα από Ν.Π.Ι.Δ και μη κυβερνητικές οργανώσεις.
• Επαναλειτουργία της Σχολής Γονέων σε συνεργασία με κρατικούς φορείς και ουσιαστική αναβάθμισή της.
• Οι Δημοτικοί Παιδικοί και Βρεφονηπιακοί σταθμοί πρέπει να στελεχωθούν και να επεκτείνουν το ωράριο της λειτουργίας τους ώστε να διευκολύνεται ο εργαζόμενος Δημότης –Πολίτης-Γονιός.
Με αυτές τις σύντομες σκέψεις – προτάσεις για το τι πρέπει να γίνει σε τοπικό επίπεδο για τα προβλήματα που αφορούν την Υγεία και την Πρόνοια, δεσμευόμαστε να παλέψουμε για Τοπικές αρχές που δε συμβιβάζονται με τους εξευτελιστικούς πόρους της ΤΑ από τον Κρατικό Προϋπολογισμό και που αντιπαλεύουν τις αυθαίρετες παρακρατήσεις. Τα χρήματα αυτά ανήκουν στους δημότες. Λείπουν από έργα και υπηρεσίες προς αυτούς. Κανείς αιρετός δεν έχει δικαίωμα να συμβιβαστεί με την όποια προσπάθεια για τη μη επιστροφή τους.
Θέλουμε τοπικές αρχές που δεν θα υπόσχονται, αλλά θα δεσμεύονται για την ανάπτυξη της πάλης μαζί με τους δημότες, για τα μεγάλα προβλήματα. Η αξιοπιστία και η συνέπεια απέναντι στους δημότες δεν έχει σχέση με υποσχέσεις, αλλά με συνεχή δράση για τα προβλήματα τους.
Δημοσίευση σχολίου